Réalisme climatique

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Réalisme climatique, le colloque international de Média@McGill, invite les plus éminents spécialistes des sciences humaines et sociales à définir un nouveau programme de recherche sur la théorie et l’esthétique du climat à l’âge de l’Anthropocène. Comment le réalisme, à la fois dans l’histoire esthétique de la représentation et dans la tradition philosophique qui la sous-tend, est-il transformé en se confrontant à notre nouvelle expérience du climat dans l’Anthropocène ? Afin de tempérer le changement climatique – d’appréhender sa complexité, de s’attaquer à ses conséquences à court et à long terme, d’atténuer ses nombreuses sources – Réalisme climatique affirme avec audace qu’il faut développer de nouvelles théories et projets esthétiques.

 

Vidéos (en anglais)

Barbara Herrnstein Smith - Discourse en plénière

Séance 1 - Le Climat de la représentation

Séance 2 - Le sujet du climat

Séance 3 - Le Climat et la critique du réalisme / Le Réalisme et la critique du climat

Projet

Réalisme climatique identifie le défi de représenter et de conceptualiser le climat à l’ère du changement climatique. Traditionnellement, le concept de climat réfère au temps qu’il rassemble, à l’ambiance qu’il crée, et aux paramètres qu’il définit. À l’ère de l’Anthropocène – époque contemporaine où les conditions et les processus géologiques sont largement dominés par l’activité humaine – le climat répertorie non seulement les forces atmosphériques, mais aussi l’histoire de l’humanité toute entière : les combustibles que nous utilisons, les modes de vie que nous cultivons, les infrastructures industrielles et les chaînes d’approvisionnement que nous construisons, ainsi que les futurs possibles que nous risquons de rencontrer. En d’autres termes, avec chaque événement météorologique, nous sommes devenus très conscients que les forces convoquées par le climat sont autant sociales, culturelles et économiques qu’environnementales, naturelles et physiques. Partant de cette compréhension fondamentale, le colloque international de Média@McGill intervient dans les discours politiques et scientifiques institués sur le changement climatique en nommant et en explorant les pratiques esthétiques émergentes et le projet conceptuel de médiation des différentes forces comprises dans le climat.

Réalisme climatique est l’occasion de repenser l’esthétique et la politique du climat sous ses multiples formes ; de saisir la capacité du climat à exprimer ses histoires propres ; de tracer les stratégies formelles de représentation qui ont transformé le climat en contenu culturel ; et d’indexer les courants incarnés des climats passés et futurs. Comment le réalisme, à la fois dans l’histoire esthétique de la représentation et dans la tradition philosophique qui la sous-tend, est-il transformé en se confrontant à notre nouvelle expérience du climat dans l’Anthropocène ? Qu’est-ce qui distingue la nature première de la nature seconde, dans un âge marqué par la crise climatique, et que cela signifie-t-il pour une histoire de la philosophie fondée sur leur différence ? Afin de tempérer le changement climatique – d’appréhender sa complexité, de s’attaquer à ses conséquences à court et à long terme, d’atténuer ses nombreuses sources – Réalisme climatique affirme avec audace qu’il faut développer de nouvelles théories et projets esthétiques.

Le projet Climate Realism est conçu par Lynn Badia, Marija Cetinic et Jeff Diamanti. Le colloque international Réalisme climatique a été élaboré en collaboration avec Média@McGill.

 

Programme

Pré-conférence (en anglais) : Réalisme climatique — rencontres préliminaires

Jeudi 9 mars 2017, 17 h à 19 h, Centre canadien d’architecture

Joignez-vous à Média@McGill au CCA pour une série de courtes interventions et lectures critiques sur les thèmes du climat, de l’art, des médias et de l’environnement.

Horaire – Réalisme climatique – 10 mars 2017, Musée d’art contemporain de Montréal

9:00-9:15:       Mots de bienvenue

9:15-10:15      Discours en plénière : Barbara Herrnstein Smith (Université Duke), Réalités contradictoires : Pratique du relativisme dans l’Anthropocène

10:30-12:00:    Séance 1 : Le Climat de la représentation

  • Amanda Boetzkes (Université de Guelph), Postures écologiques pour un réalisme climatique
  • Anne-Lise François (Université de Californie à Berkeley), Fleurs d’un jour: Marges, réserves, changement climatique
  • Alessandra Ponte (Université de Montréal), Gouverner le climat

13:30-15:00:    Séance 2 : Le Sujet du climat

  • Kathryn Yusoff (Université Queen Mary, Londres), Le réalisme géologique : Pensées sur l’époque et phase terminale du temps géologique
  • Nicole Starosielski (Université de New York), Vision thermique
  • Michelle Ty (Université Clemson), Les sujets fantômes du réalisme

15:15-16:45:    Séance 3 : Le Climat et la critique du réalisme / Le Réalisme et la critique du climat

  • Kyle Powys Whyte (Université d’État du Michigan), Vers une indigénisation du temps, de la mémoire et de l’histoire du changement climatique
  • Ingrid Diran (Pacific Northwest College of Art) et Antoine Traisnel (Université du Michigan), Changement climatique, histoire naturelle, et l’extinction de la pensée dialectique
  • Graeme Macdonald (Université de Warwick), La nouvelle réalité des hydrocarbures, ou le retour des monstres du pétrole

17:00-18:00:    Discours en plénière : Pierre Bélanger (Université Harvard), EXTRACTION

 

 

Talks


2017 MLA CONVENTION PHILADELPHIA, 5–8 JANUARY

Title: “Climate Realism: Aesthetics of Weather, Climate, Atmosphere”

Three panelists from across the spectrum of energy and environmental humanities will address Climate Realism at MLA 2017, bookended by a short introduction on the concept of the panel by Marija Cetinić, and a brief response by Lynn Badia.

Calista McRae’s paper, “More than weather”: Climate in Clampitt,” studies the atmospherics of Amy Clampitt’s poetry in relation to recent debates about the literary history of the lyric. McRae argues that both mood and weather are bound to one another in Clampitt’s ecopoetics, and the spectre of climate crisis therefore gets projected as a lyrical crisis. McRae’s talk concludes with a brief survey of related techniques in other late-20th-century poems. Matthew Schneider-Mayerson’s “Confronting Collapse: Surveying Apperception and Activism in Global Climate Change Fiction” measures the formal and thematic effects of recent climate change fiction through both a close and a distant reading of Barbara Kingsolver’s Flight Behavior (2012), Daniel Kramb’s From Here(2012) and Berit Ellingsen’s Not Dark Yet (2015). Schneider-Mayerson analyzes how “cli fi” models and creates the intellectual and affective apperception of climate crisis alongside moments of ephiphanic awareness, which prompts subsequent activism or quiescence. The paper’s aim is to both distil the emergent conventions of climate realism, and to offer a form of literary analysis specific to this new aesthetic category. And finally, Jeff Diamanti’s “Clouds, Climate, Crisis: A Short Art History of the Weather” compares the aesthetic theory of the cloud as it was initially formulated in Hubert Damisch’s ground-breaking Theory of /Cloud/: Toward a History of Painting (1972) to the contemporaneous emergence of two very different cloud-based architectures: Diller, Scofidio + Renfro’s “Blur Building” at the Swiss Expo, 2002, and Amazon’s Elastic Compute Cloud in 2006. Between the theoretical and architectural turn to clouds, Diamanti argues, is the materialization of what was the trope of weather that underwrites the discourse of mood in 20th century theory.

Put in conversation with one another, these papers name and clarify the aesthetics and formal strategies of “climate realism.” Each of our panelists examine the aesthetics of atmospherics in order to map new discursive, political, and affective formations that began to emerge in the late 20th century. The framing comments and responses to be given by Cetinić and Badia will make these connections explicit and elaborate how the significance of weather, climate, and atmosphere is transformed by contending with the new realities of climate crisis in era of the Anthropocene.

Participants:

Marija Cetinić: Moderator
Marija Cetinić is Assistant Professor in the Department of English at York University. She held a SSHRC postdoctoral fellowship at the University of Alberta. Signs of Autumn: The Aesthetics of Saturation, her current project, focuses on the concept of saturation, and on developing its implications for the relation of contemporary art and aesthetics to political economy. Her essays have appeared in Mediations, Discourse, and European Journal of English Studies. “House, Library, Field: The Aesthetics of Saturation” appears as a chapter in Neoliberalism, Value, and Jouissance. “Affect Theory” is forthcoming in A Companion to Critical and Cultural Studies.

Jeff Diamanti: Panelist
Jeff Diamanti is the 2016-17 Media@McGill postdoctoral fellow in “Media and the Environment.” He is co-editor on a number of collections and companions on energy, climate and political theory, including After Oil (Winter 2016), a special issue of Reviews in Cultural Theory on “Envisioning the Energy Humanities” (March 2016), and Materialism and the Critique of Energy (forthcoming 2017). He has an article forthcoming on naturalism in US fiction and the transition to an oil economy in Western American Literature; energyscapes and the architecture of postindustrial philosophy in Postmodern Culture; and is working on a monograph titled The Long Transition: Market Media and the Future of Energy.

Calista McRae: Panelist
This spring Calista McRae will receive her PhD from Harvard, where she specialized in lyric poetry; starting this fall she will be an Assistant Professor of English at the New Jersey Institute of Technology. Her current book project, Lyric as Comedy, focuses on humor and poetics in recent American writers; it argues that attention to lyric can expand our conceptions of comedy. A version of her first chapter will be published by Modern Philology in the fall of 2016; another recent article on Marianne Moore and Robert Lowell is forthcoming from Arizona Quarterly.

Matthew Schneider-Mayerson: Panelist
Matthew Schneider-Mayerson is Assistant Professor of Humanities (Environmental Studies) at Yale-NUS College. He has a PhD in American Studies from the University of Minnesota, Twin Cities, and was a Cultures of Energy Postdoctoral Fellow at Rice University. His first book, Peak Oil: Apocalyptic Environmentalism and Libertarian Political Culture, was published by the University of Chicago Press in 2015. His work has appeared or is forthcoming in journals such as Resilience: A Journal of the Environmental Humanities, Environmental Politics, American Studies and the Journal for Religion, Nature and Culture, and he is the founder of the “Fossilized in Houston” public climate art project. His current research concerns the reception and impact of climate change fiction; narratives of the ongoing energy transition; the naturecultures of Singapore; and novel forms of collective happiness for the Anthropocene.

Lynn Badia: Respondent
Lynn Badia is a Banting Postdoctoral Fellow at the University of Alberta in the Department of English and Film Studies. For the Fall 2015 term she was a Visiting Scholar at the University of Cambridge, as part of the Climate Histories Research Group at CRASSH Cambridge and Cambridge Interdisciplinary Research on the Environment. Badia’s research in literature, film, philosophy, and cultural studies is focused on questions about scientific knowledge and the natural world during the nineteenth and twentieth centuries. Her research is published in or forthcoming from Nineteenth-Century Contexts: An Interdisciplinary Journal, Cultural Studies, Rutledge, and Fordham University Press, with additional working publications under contract. She is currently completing her second book manuscript, Imagining Free Energy: Fantasies, Utopias, and Critiques of America, which introduces the concept of “free” or unlimited energy as a critical framework for understanding the conditions of American society since the beginning of the industrial era.

 

Special Issue

Resilience: An Environmental Humanities Journal
Double Issue (In preparation) 

Climate Realism:
The Aesthetics of Weather, Climate, and Atmosphere

Edited by Lynn Badia, Marija Cetinić, and Jeff Diamanti

This special, double issue collects new accounts and theories of climate from scholars and artists engaged in the Environmental Humanities, and it promises to archive and clarify the emergent aesthetic economy and formal strategies of “climate realism.” These proposed contributions, one of which is a lexicon and photo essay, engage a range of formal strategies and experiments in the representation of climate, across various mediums. A series of ten succinct essays (5000-7000 words) will allow the issue to cover a more comprehensive range of media, including fiction, lyric, sound, photography, and film. In doing so, these entries take up theoretically challenging questions about how climate change forces us to reconsider our classic philosophical categories and to revise the category of “media” itself in order incorporate the inscriptive forces of the nonhuman and material world.

 

Organisme hôte: Média@McGill

Média@McGill est un pôle de recherche, d’érudition et de sensibilisation qui se consacre aux enjeux et aux polémiques liés aux médias, à la technologie et à la culture. Média@McGill est situé dans le Département d’histoire de l’art et d’études en communications de l’Université McGill à Montréal. L’une de ses principales missions est d’examiner le rôle critique des médias dans le développement des processus démocratiques. Ses activités sont soutenues par un don généreux de la Fondation canadienne Beaverbrook.

Comité scientifique du colloque

Dr. Jeff Diamanti, 2016-17 Media@McGill Postdoctoral Fellow, Université McGill

Dr. Marija Cetinić, SSHRC Postdoctoral Fellow, University of Alberta

Dr. Lynn Badia, Banting Postdoctoral Fellow, Dept. of English and Film Studies, University of Alberta

Prof. Darin Barney, Grierson Chair in Communication Studies, Département d’Histoire de l’art et études en communication, Université McGill

Prof. Christine Ross, James McGill Chair in Contemporary Art History, Département d’Histoire de l’art et études en communication, Université McGill

Équipe organisatrice du colloque

Dr. Jeff Diamanti, 2016-17 Media@McGill Postdoctoral Fellow, Université McGilll

Prof. Darin Barney, Grierson Chair in Communication Studies, Département d’Histoire de l’art et études en communication, Université McGill

Prof. Christine Ross, James McGill Chair in Contemporary Art History, Département d’Histoire de l’art et études en communication, Université McGill

Dr. Tamar Tembeck, attachée de recherche et de développement, Média@McGill, Département d’Histoire de l’art et études en communication, Université McGill

Mary Chin, coordonatrice administrative, Média@McGill, Département d’Histoire de l’art et études en communication, Université McGill

Caitlin Loney, administratrice Web et conceptrice graphique, Média@McGill, Département d’Histoire de l’art et études en communication, Université McGill

Partenaires du colloque Média@McGill

Musée d’art contemporain de Montréal; Conseil de recherches en sciences humaines du Canada; Université McGill: Fonds de développement du Doyen de la Faculté des arts, Grierson Chair in Communication Studies, James McGill Chair in Culture and Technology, James McGill Chair in Contemporary Art History, William Dawson Scholar of Feminist Media Studies, Wolfe Chair in Scientific and Technological Literacy, McGill School of Environment, Institute for the Public Life of Art and Ideas (IPLAI); Centre canadien d’architecture; Media History Research Centre, Concordia University; Canada Research Chair in Cultural Studies, University of Alberta.